• 002
  • 005
  • 001
  • 003
  • 006

Didgeridoo a dešťová hůl ve školce

Nové zvuky objevovaly děti z Montessori rodinné a mateřské školy v Chomutově. Neobvyklé hudební nástroje jim přivezli muzikoterapeuti manželé Šestákovi z Perštejna. Většinu z nich slyšeli, a vlastně i viděli, školáčci poprvé v životě – dešťovou hůl, chřestidla, tibetské mísy, perkusní nástroje Boomwhackers… Během příjemné hodinky si společně zazpívali, vše vyzkoušeli, poslechli si také hru na didgeridoo a bezové píšťaly, hrály také různé hudební hry. Školka má otevřeno celé léto, tak se děti mohou těšit na další netradiční návštěvy či aktivity i během července a srpna. 
destova hul Custom

Zápis

Zápis do Montessori rodinné, mateřské školy o.p.s. proběhne v pondělí 12.5. od 13-15h.

Pálení čarodějnic

Děti z Montessori rodinné, mateřské školy si se svými rodiči užily pálení čarodějnic na zahradě přímo u hlavní budovy školky v Čelakovského ulici. Těšily se na to několik dní, čarodějnice a netopýry vyráběly během výuky a v pondělí, v den D, přišly náležitě vystrojené. Někteří z nich se tak těšili, že ani po obědě neusnuli a netrpělivě čekali, až padne povel: "Jdeme!" 

Menší i větší děti oblékly čarodějnické hábity, nechyběly přišité myši, potkani, hadi, pavouci, pavučiny... Na zahradě to vypadalo opravdu jak na sletu ježibab a čarodějů. Učitelky připravily zábavná stanoviště, kde si mohly děti vyrobit kouzelný amulet dle svého vkusu, shazovat kuželky koštětem, lovit zvířátka či přebírat oříšky... Přitom ale pořád po očku sledovaly ohniště a hromadu dřeva, v jejímž středu byla zapíchnutá více než metrová čarodějnice. Učitelky si s ní daly práci, propracovaly i takové detaily jako husté černé obočí z vaty či bradavici na tváři z přišitého žaludu. "Pojďte, zapálíme to!" a v tu ránu byl kolem ohniště chumel dětí, které s očima navrch hlavy přihlížely podpalování velké figuríny. Když plameny olízly její strakatou sukni, nadšeně poskakovaly a vykřikovaly: "Už hoříííííí!" Z obavy před blížící se bouřkou se k čarodějnici přidaly i buřty, které opékali rodiče svým ratolestem. Hustý déšť některým dokončení svačinky překazil, všechny pohádkové bytosti a jejich dospěláci se rozeběhli pod nejbližší přístřešek, odkud se pak už pomalu rozcházeli do školky a domů. 
indiánská čarodějnice

V Montessori rodinné, mateřské škole byste panenku nebo autíčko hledali marně

Do Montessori rodinné, mateřské školky rodinného typu vodím svou malou vnučku od loňského roku, konkrétně od jejích dvou let. Procházím Čelakovského ulicí se zástavbou nádherných provorepublikových vil, v současnosti ve většině případů renovovaných, s nepřehlédnutelným prvkem jejich dominance. Přízemí jedné z těchto vil slouží dětem mateřské školy s montessori výukou. A jelikož kapacita dětí přesáhla limitní parametry a dětí stále přibývá, našla si školka před nedávnem, téměř vedle, nově zrenovované prostory luxusní vily. Obě školky mají vybavený exteriér - prolézačky, houpačky, pískoviště, jedna z vil disponuje velikou zahradou, kde mají všechny děti vynikající podmínky pro pohybové vyžití.  

Naše holčička je ve školce velice spokojena, k čemu také přispěla celková koncepce a přístup pedagogů. Vládne tady pohoda a klid. V jedné skupině je jen kolem deseti dětí. Všude je cítit dobrá nálada, která dětem prospívá,, na nic není spěch, vše se podřizuje dětem. Tady se nevyžaduje striktní pozdrav, ale dítě může říct ahoj, při odchodu pa, pa, nebo jen zamávat ručičkou na pozdrav. Může oslovovat učitelky jejich jménem (ne příjmením), vše se ponechává na volbě dítěte. Vždyť je to školka rodinného typu. Mohlo by se zdát, že dítě se smí chovat bez respektu ke zdvořilostním návykům, ke společenským normám, ale opak je pravdou. Děti jsou slušné a zdvořilé, jen je patrné, že se používá méně zákazů a příkazů, přesněji řečeno, téměř žádné. Jsou to spíš doporučení a rady, které se děti učí respektovat.

Vybavení, pomůcky a hračky v této školce jsou jiné. Tady nenajdete panenku a kočárek, auto nebo vláček (ostatně, těch mají děti doma plno), ale jsou tu dřevěné pomůcky, některé pro nás netypické, ale jasně dokladující, k čemu jsou určeny. Stavebnic a hraček je tady málo, zcela určitě méně než v klasické mateřské škole. Tím, že jich tolik není, děti si hraček a pomůcek více váží, mají k nim pevnější vazbu. Nepřebíhají rozmarně od jedné hračky ke druhé, pokud si již nechtějí hrát nebo pracovat s předmětem, musí je uložit a uklidit na své místo, pak teprve mohou přejít k jiné činnosti. Každé věc má svoje pevné místo, každá pomůcka a hračka je uložena v polici nebo regálu a nikdy není jinde, každá pomůcka je ve třídě jen jedna. Děti si tak pěstují pozitivní vztah k pořádku a povinnostem. S čím si děti hrají a co se hrou učí? To každá rodina dítěte ví, neboť rodiče a ostatní dospělí, kteří pro děti přijdou, mohou jít do třídy, podívat se, co jejich dítě vytvořilo, nakreslilo nebo sestavilo a mohou jim i pomoci sklidit a uložit věc, se kterou dítě aktuálně pracovalo. Každý týden dostávají rodiče zpětnou vazbu v mailech, co se po celý týden dítě učilo, s čím novým se seznámilo, jakou písničku se naučilo. Hodně oblíbená je u dětí pomůcka hnědé schody nebo růžová věž, s kterými si děti permanentně hrají. Růžová věž obsahuje skladbu 10ti dřevěných krychlí od největší cca 10x10cm  po nejmenší kostičku ve velikosti 1cm. V poličce je věž uložena vždy naležato, poslední pozici zaujímá ta miniaturní růžová kostička, která mě připadá, že téměř není vidět, ale doposud se ještě neztratila (podotýkám, že žádná náhradní není).  Vždyť by ji mohlo dítě v horlivosti hry někam hodit, kostička by mohla spadnout do koše anebo si ji někdo z dětí tajně odnese (z nerozumu) v kapsičce domů.  Já to obdivuji, ale doposud jsem nebyla schopna pochopit, že se ještě nikam nezatoulala. Tady jsou děti stejné jako všude, zvídavé, hravé, rozdováděné i poslušné, ale nejde přehlédnout, že formování jejich charakterových vlastností šetrným přístupem a výuka jim okázale prospívá.

                                                                                                                                           J.N.

Masopustní karneval

Robot tančil, včelička foukala brčkem, karkulka vyprávěla o babičce... to jsou jen krátké výjevy z masopustního karnevalu, který proběhl minulý týden. Přípravy probíhaly již několik dní předem. Děti si vyráběly masky, zdobily balonky a pekly tvarohové koláčky. To nejdůležitější se odehrálo ve čtvrtek - karneval! Některé děti se to ráno vypravovaly z domova rovnou s maskami a převlekem. Před školkou v Čelakovského ulici se tak kolemjdoucí mohli potkat s opičkou či beruškou. A děti uvnitř pak už jen napjatě čekaly, kdo to přijde jako další. "Spolužáka" čaroděje s brýlemi a umělým nosem nepoznaly, stejně tak Ironmana nebo robota. 
Karnevalové veselí začalo představením všech masek, tančilo se, zpívalo a hrály se různé hry. Na závěr si děti pochutnaly na vlastních koláčcích, jež daly pak ochutnat i rodičům.
 
Eva Dušková





Aktuality z ledna

Probíhají pohovory, během nichž rodiče s učitelkami proberou pokroky, silné a slabé stránky dětí. Připraveno je také portfolio prací dítěte k nahlédnutí.
Děti mají jako měsíční téma zimu, seznamují se (i když jen teoreticky) se zimními sporty, přírodou v zimě.
Příští týden je například čeká týdenní téma - zvířata v zimě, stopy ve sněhu apod.
clanky-00
podpora-00

Adresa

  • Čelakovského 1017/14
    Chomutov 430 01

Kontakt

  • 608 081 838
  • 606 865 111
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Provoz mateřské školy

Září - Červen 6:30 - 16: 30
Červenec - Srpen Letní provoz

Facebook

Facebook logo